LOJİSTİK NEDİR ?
Lojistik kelime kökeni itibariyle Latin dilinde lojik (mantık) ve
statistic (istatistik) kelimelerinin birleşmesinden meydana gelmiştir ki sözlük anlamı olarak
mantıki istatistiktir.
Lojistik esas olarak askerî bir terimdir, bundan dolayı ilk uygulamaları askerî alanlar
ve savaş alanları olmuştur. Fakat esas önemi 2. Dünya Savaşı'nda anlaşılmış ve sonrasında
lojistiğe bilimsel bir konu gözüyle bakılmaya başlanılmıştır.
2.Dünya Savaşı sonrası bir çok işletme lojistiğin önemini kavramış ve 1960'dan
günümüze kadar süren gelişim süreci içerisinde lojistik hizmetlerinden faydalanmaya
başlamıştır.
Türk Dil Kurumu tarafından hazırlanan Türkçe sözlüğün altıncı baskısında lojistik savaşta ya da askeri yürüyüşte yol, haberleşme, sağlık, ikmal gibi hizmetleri sağlayan
strateji bölümü logistik (mantık) olarak tanımlanmıştır.
Lojistiğin günümüzde kabul gören en geçerli tanımı The council of logistics
managment (CLM) kuruluşu ( yeni adı CSCMP,Counsul of supply chain management
professionals) tarafından yapılmıştır. Bu tanıma göre lojistik; müşterilerin ihtiyaçlarını
5
karşılamak üzere her türlü ürünün, servis hizmetinin ve bilgi akışının, başlangıç noktasından
(kaynağından) tüketildiği son noktaya (nihai tüketiciye) kadar olan tedarik zinciri içindeki
her iki yöne doğru olan hareketinin etkili ve verimli bir şekilde planlanması, uygulanması,
taşınması, depolanması ve kontrol altında tutulmasıdır.
The council of logistics management (CSCMP) kuruluşu tarafından yapılan tanımda
açıklanması gereken iki unsur var. Bunlar; müşteri ve tedarik zinciri. Lojistikçiler için
müşteri her türlü teslim noktalarıdır( Son kullanıcıdır yani tüketicidir). Tedarik zinciri;
tedarikçilerden, üreticilerden, dağıtıcılardan, toptancılardan ve perakendecilerden meydana
gelir. Lojistikçiler tedarik zinciri içinde malzeme ve bilgi akışını sağlayarak tedarikçi ve
müşteri arasında köprü görevi üstlenir.
Ülkemizde lojistik şirketlerinin geçmişte taşımacılık sektöründe faaliyet göstermeleri
ve insanların yeterli derecede bilgilendirilmemesinden dolayı lojistik, taşımacılık olarak
değerlendirilmektedir. Halbuki tanımdan da anlaşılacağı gibi lojistik, taşımacılığın yanında
tanımda sözü edilen diğer faaliyetleri de içermektedir.
Lojistiğin tanımı işletmeler tarafından iyi anlaşılmalıdır ki; planladıkları hedefleri
mantıki hesaba dayalı malzeme, personel ve bilgi akışı ile destekleyerek
gerçekleştirilebilsinler. Lojistik kavramı
Lojistik faaliyetin cinsine göre sektörlerde de farklı tanımlamalarla karşılaşmak
mümkündür. Örneğin; savunma sektörü, askeri ihtiyaçların karşılanması için yapılan
faaliyetleri; “istenilen yer ve zamanda, yeteri kadar ve kesintisiz olarak personel, hizmet ve
kolaylık sağlamak suretiyle barışta, krizde ve savaşta askeri kabiliyetin oluşturulması,
idamesi ve geliştirilmesi için yapılan, her türlü silah, araç, gereç ve malzemenin temin,
tedarik, depolama, ulaştırma, dağıtım, bakım, onarım, eğitim, tahliye ve malzemenin hizmet
6
dışı bırakılması ile inşaat-emlak, sağlık ve tesellüm faaliyetlerini ihtiva eden işlemlerin
tümüdür.” şeklinde tanımlanmıştır.
Üretim sektöründe lojistik için yapılan tanım ise; “müşterilerin ihtiyaçlarını
karşılamak için ham maddenin etkin maliyetle akışı, depolanması, işlenmesi ile
tamamlanmış ürün elde edilmesi ile ilgili bilginin kaynak noktasından, seçim noktasına
kadar ulaşmasını planlayan, uygulayan ve kontrol eden işlem şeklindedir.”
Daha pratik bir anlamda lojistik, bir ürün veya ham maddenin başlangıç noktasından
tüketiciye ulaşıncaya kadar hareketindeki yarar sağlayan çeşitli faaliyetlerin sistematik
yönetimidir. Buradaki yarar genellikle, imal edilmesi ve kullanıcısına ulaştırılması gereken
elle tutulabilir bir madde (mal) şeklindedir. Bazen de bu yarar, elle tutulabilme özelliği
olmayan ve hizmet olarak nitelendirilen bir şekilde karşımıza çıkar.
Hizmet de üretilmeli ve nihai tüketiciye sunulmalıdır. Ancak lojistiğin sadece
maddelerin bir yerden başka bir yere ulaştırılmasından çok daha geniş bir anlamı vardır.
Yarar kavramı, mal ve hizmet dışındaki zamanlama, miktar, destek sistemleri, planlama,
kontrol, optimizasyon yer ve maliyet gibi unsurları da içerir. Böylece lojistiğin temel tanımı
yapılmaya çalışılırsa, lojistik, müşteri ihtiyaçlarını tatmin edebilmek için doğru yararların
doğru müşteri için, bu müşteri tarafından arzu edilen miktar ve koşullarda, müşterinin
bunları istediği yer ve zamanda ve bunlar için ödemeyi kabul ettiği fiyatla sunan sürekli bir
prosestir. Bu kavramlar katma değer yaratmak ve kar amaçlı organizasyonlara uygun olduğu
gibi kâr amacı olmayan organizasyonlar için de geçerlidir (örneğin, askeri organizasyonlar).
Yorumlar
Yorum Gönder